لوازم جانبی گوشی

چگونه از کابل شارژر محافظت کنیم؟ نحوه مراقبت از سیم شارژ

به جرات می‌توان گفت که شارژر مهم‌ترین لوازم جانبی موبایل است. هیچ موبایلی بدون شارژ کار نمی‌کند پس شارژر و موبایل زوج جدایی‌ ناپذیرند. در زمان خرید موبایل اکثرا شارژر مناسب آن هم به شما ارائه می‌شود. اما ممکن است این شارژر بعد از مدتی دچار مشکل شود. رایج‌ترین مشکل شارژر‌ها خرابی کابل شارژ است. مهم نیست از چه برندی استفاده می‌کنید. مسئله تنها جنسی که برای کابل‌های شارژ استفاده می‌شود نیست. بلکه به دلیل استفاده‌ی مداوم، خم شدن و کشیده شدن و دیگر چیزها کلا نمی‌توانیم توقع عمر زیادی از کابل شارژر داشته باشیم. اما خرید یک کابل جدید هم بی‌دردسر نیست. جدای از هزینه‌ی اضافه، باید زمان زیادی را هم صرف کنید تا کالایی مناسب و باکیفیت و اصلی پیدا کنید. راه‌هایی برای مراقبت از کابل شارژر وجود دارد. جلوگیری از آسیب دیدن کابل شارژ می‌تواند طول عمر مفیدش را افزایش دهد. اینجا قصد داریم چند راهکار برای مراقبت از کابل شارژر به شما بدهیم.

راهنمای خرید کابل شارژ را هم بخوانید تا کابل خوب و باکیفیتی انتخاب کنید که کیفیت موردنظر شما را داشته باشد. چون کابل و شارژرهای تقلبی خیلی زود فرسوده می‌شوند و اصلا به مرحله‌ی مراقبت نمی‌رسند.

شارژر موبایل کابل

شاید تا زمانی که همین گوشی را دارید، نیازی به خرید کابل شارژ جدید هم پیدا نکردید.

مراقبت از کابل شارژ

اول به نحوه‌ی نگهداری کابل شارژر بپردازیم. شاید مهم‌ترین عامل در جلوگیری از آسیب دیدن کابل شارژر نحوه‌ی نگهداری و استفاده‌ی ما از آن است.

  • جمع کردن

کابل شارژر از دسته چیزهایی است که خیلی اوقات با خودمان حمل می‌کنیم. عجله دارید و کابل را برمی‌دارید و داخل کیف می‌اندازید؟ پس منتظر گره خوردن کابل یا پیچیدنش بین دیگر وسایل باشید. بعد هم باید کلی تلاش کنید و کابل را بکشید تا از کیف خارج کنید. تا همین جا عمر کابل را کم کرده‌اید. باید کابل را به صورت گرد جمع کنید. بهترین حالت این است که این حلقه‌ها قطری حدود 10 تا 15 سانتی متر داشته باشند. به این شکل به هیچ قسمتی از کابل فشار نمی‌آید. کشیده یا خم هم نمی‌شود. در آخر هم سوکت را از داخل حلقه‌ها رد کنید که به همان شکل باقی بماند.

  • کابل را وسط نیندازید.

اگر شارژر و کابل شارژ را بعد از استفاده روی زمین رها می‌کنید توقع نداشته باشید که مدت زیادی برای شما کار کند. زیر دست پا رفتن، پایه‌ی مبل و صندلی، ‌قرار گرفتن وسایل روی آن‌ها، کشیده شدن جارو و این دست اتفاقات روزمره یکی از دلایل اصلی خرابی کابل‌های شارژ هستند. برای جلوگیری از آسیب دیدن کابل شارژر بهتر است جای امن و مشخصی را برای آن در نظر بگیرید و آن را هر بار بعد از استفاده سر جایش بگذارید. مشکل دیگر در این زمینه توسط نور و گرما ایجاد می‌شود. کابل نباید جایی در معرض نور و گرمای مستقیم خورشید باشد. نور شدید باعث تجزیه بافت پلاستکی پوشش کابل می‌شود. اگر کابلی را در ماشین جا گذاشته باشید یا مداوم در طول روز در ماشین از یک کابل استفاده کنید، متوجه می‌شوید که بسیار سریع‌تر خراب می‌شود.

  • شارژر را از برق بکشید.

زمانی که شارژ گوشی تمام شد، شارژر را از برق بکشید. با وصل بودن شارژر به برق ولتاژ در آن ایجاد می‌شود. ایجاد این ولتاژ اضافه در طولانی مدت باعث تجزیه‌ی سریع‌تر سیم می‌شود.

چگونه از کابل شارژر محافظت کنیم؟

  • در زمان شارژ از گوشی استفاده نکنید.

این موضوع در مورد تمام گوشی‌ها صحیح است. استفاده از گوشی در زمان شارژ ممکن است باعث خرابی و اتصالی و مشکلات دیگری برای گوشی شود. در کنار این‌ها مثلا وقتی که با تلفن صحبت می‌کنید کابل شارژ به جهت‌های مختلف خم می‌شود و می‌چرخد. در دراز مدت این موضوع باعث ضعیف شدن روکش پلاستکی و شکستنش یا قطعی سیم‌های داخل کابل می‌شود.

  • دوری از آب و رطوبت

یکی از دشمنان اصلی تمام وسایل الکترونیکی آب است. کابل شارژ هم استثنا نیست. قرار دادن کابل در محیط مرطوب بعد از مدتی باعث خوردگی و زنگ زدگی قسمت‌های فلزی کابل می‌شود. اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید بهتر است کابل شارژی بخرید که آبکاری طلا داشته باشد. البته نه از نوع گران‌قیمتش.

چطور از آسیب دیدن کابل شارژ جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از آسیب دیدن کابل شارژر

در جواب چگونه از کابل شارژر محافظت کنیم، به موارد زیادی می‌توان اشاره کرد. به چند مورد اشاره کردیم که کاملا مربوط به نحوه‌ی استفاده‌ی شماست. اما برای جلوگیری از آسیب دیدن کابل شارژ می‌توان از وسایلی هم کمک گرفت.

  • نوار پیچی کابل

برای محافظت از کابل می‌توان یک لایه به آن اضافه کرد. دم دستی‌ترین چیزی که وجود دارد، نوار چسب است. از بالا تا پایین کامل تمام کابل را چسب بزنید. اما اگر ظاهرش برای شما مهم است، راه‌های دیگری هم وجود دارد.

  • کاموا

با چند گره ساده می‌توانید ظاهر زیبا و متفاوت به کابل خود بدهید و به علاوه از آن محافظت کنید. مهم‌ترین قسمت‌ها بخش ابتدا و انتهای کابل است که زیاد خم می‌شود. کابل معمولا از همین قسمت‌ها دچار شکستگی می‌شود.

  • فنر خودکار

آسان‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. دو خودکار قدیمی را باز کنید و فنر آن‌ها را بردارید. فنر‌ها را دور دو قسمت ابتدا و انتهای کابل قرار دهید. حالا کابل انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و کمتر خم می‌شود. پس آسیب کمتری می‌بیند.

  • محافظ‌های کابل

از آن جایی که خرابی کابل مشکل رایجی است شرکت‌های زیادی وسایلی را برای محافظت از کابل طراحی کردند. آن‌ها به‌صورت پلاستیک یا کاموا که تمام کابل را پوشش می‌دهند هستند. البته محافظ‌های پلاستکی هم وجود دارد که فقط دو سر کابل قرار می‌گیرند و این دو قسمت حساس را محافظت می‌کنند.

  • کیف کابل شارژ

بعضی برند‌هایی که شارژر تولید می‌کنند همراه شارژر‌ها یک کیف هم به شما می‌دهند. مثل برند انکر. البته این کیف‌ها را می‌توان جداگانه هم خرید و برای هر کابلی استفاده کرد. با نگه داشتن کابل در کیف مخصوص از آسیب دیدن آن پیشگیری می‌کنید و البته کابل هم تمیز می‌ماند.

  • کابل شارژهای تقویت شده

اگر به هر دلیلی دیگر از کابلی که همرا گوشی بوده استفاده نمی‌کنید و قصد خرید یک کابل جدید دارید بهتر است سراغ کابل‌ شارژ تقویت شده بروید. این کابل‌ها با کناف تقویت شده‌اند و دو سر آن‌ها پلاستیک محکمی استفاده شده که احتمال خرابی کابل را بسیار کم می‌کند. پس راه حل بسیار مناسبی است.

البته شارژر وایرلس را هم می‌توانید امتحان کنید که زیاد مشکلات کابل را ندارد. در اینجا از مزایا و معایب شارژر وایرلس نسبت به مدل سیمی گفته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما بخوانید.

سوالات متداول

چطور از شارژر مراقبت کنیم؟

1. هنگام جدا کردن شارژر از برق از قسمت آداپتور آن را از پریز بکشید.
2. شارژر را خنک نگه دارید. دمای شدید و سرما می‌تواند به شارژرها آسیب برساند.
3. شارژر خود را همیشه خشک و دور از آب نگه دارید.
4. از محافظ‌ها برای اتصال شارژر به برق استفاده کنید تا نوسانات برقی کنترل شود.

چگونه از خراب شدن کابل شارژر جلوگیری کنیم؟

برای محافظت از کابل بعد از استفاده آن را بطور مرتب بپیچید، اگر کابل آسیب دیده است، قسمت شکاف یا آسیب دیده را چندین دور با نوار چسب بپوشانید تا مانع قطع جریان برق شوید. از محافظ‌های کابل و فنرهای خودکار برای قسمت اتصال کانکتور کابل و سیم آن استفاده کنید.

شارژرهای اپل چه مدت دوام می‌آورند؟

به طور متوسط، یک شارژر آیفون در یک شرایط استفاده دائمی یک سال دوام می‌آورد. بعد از حدود یک سال، قسمت کانکتور کابل شروع به خرد شدن می‌کند. در موارد شدید، ممکن است شکاف و آسیب باعث دیده شدن داخل کابل شود.

و در نهایت

کابل شارژ یکی از ملزومات موبایل است که بدون آن نمی‌توانیم از گوشی خود استفاده کنیم. اگر زیاد مراقب نباشید، دست کم چند ماه یک بار باید یک کابل شارژ جدید بخرید. جلوگیری از آسیب دیدن کابل شارژ بهترین راه است. این جا به سوال چگونه از کابل شارژ محافظت کنیم پاسخ دادیم. بسیاری از این‌ها صرفا بهتر رفتار کردن با کابل شارژ است. مواردی که شاید قبلا به آن‌ها توجه نمی‌کردیم به‌سادگی می‌توانند روی عمر کابل تاثیر بگذارند. اگر هم باید کابل جدیدی بخرید شاید بهتر باشد از همان ابتدا سراغ کابل‌های تقویت شده بروید که حساسیت کمتری دارند. البته باز هم نباید از مراقبت از آن‌ها غافل شوید.

بهترین کابل و محافظ کابل ها رو در سایت اینترنتی مهاباد مارکت تهیه کنید …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *